In deze toolbox besteden we aandacht aan de risico's met betrekking tot aanrijdgevaar tegen portalen en/of kunstwerken. We bespreken ook de beheersmaatregelen die aanrijdgevaar voorkomen.
Wat is een portaal?
Een portaal is een verkeerskundige draagconstructie over één of meerdere rijbanen, waaraan matrixborden en/of bewegwijzering kunnen zijn gemonteerd. De constructie bestaat uit een ligger die steunt op twee staanders (in enkele gevallen is dat er één).
Op de meeste A- en N-wegen zijn verkeersportalen aanwezig. In de foto's hiernaast zijn twee voorbeelden van een tijdelijk en een definitief portaal. Op de afbeeldingen staan deze portalen over de gehele rijbaan.
Bij werkzaamheden ontstaat er hierdoor een risico voor collegae binnen het werkvak, en weggebruikers die gebruik maken van de rijbaan naast de werkzaamheden, als een portaal en/of kunstwerk wordt geraakt.
Bij de uitvoering van werkzaamheden in de nabijheid van een portaal en/of kunstwerk bestaan er verschillende risico's voor mensen in en buiten het werkvak.
Om te voorkomen dat bovenstaande risico's kunnen optreden informeren wij jullie hierover. Jij hebt een belangrijke rol om eventuele aanrijdingen van portalen en/of kunstwerken te voorkomen!
Zie onderstaande foto's om te zien wat er dus kan gebeuren.
Om de risico's te beperken dienen de volgende regels door iedereen te worden opgevolgd. Indien zaken niet duidelijk zijn neem dan direct contact op met je leidinggevende. Onderstaande regels zijn aanvullend op de standaard veiligheidsregels die gelden bij Heijmans. Deze staan benoemd in het VGWM-handboek welke te allen tijde is te vinden op geenongevallen.nl
Om aanrijdgevaar aan portalen en/of kunstwerken te voorkomen dient de laadbak volledig neergelaten te zijn en/of de hijsvoorziening geheel ingevouwen te zijn tijdens het rijden door het werkvak (rij/rustpositie van de laadbak of hijsvoorziening).
Bij specifieke werkzaamheden dient iedereen zich bewust te zijn van de risico’s en de beheersmaatregelen om aanrijdingen van portalen en/of kunstwerken te voorkomen. Voorbeelden van deze specifieke werkzaamheden zijn:
Bij hijswerkzaamheden net vóór en net na het portaal en/of kunstwerk dient de hijsvoorziening volledig te worden ingevouwen alvorens te verplaatsen.
Indien er bij deze specifieke werkzaamheden het noodzakelijk is om de laadbak te kiepen of de hijsvoorziening te gebruiken onder het portaal en/of kunstwerk, zal:
Daarnaast zal er door middel van een schrikhek en/of rood-witte barriers en bebording “waarschuwingen” gecreëerd worden bij de portalen en/of kunstwerken om de aandacht te trekken van het werkverkeer in het werkvak dat er een doorrijhoogte beperkend obstakel is.
Dit schrikhek en/of rood-witte barriers mogen alleen tijdelijk worden weggehaald als de directe werkzaamheden daarom vragen en dit alleen na toestemming van de uitvoerder. Als deze werkzaamheden voorbij zijn dient het schrikhek en/of de rood-witte barriers gelijk weer te worden teruggeplaatst. De bebording blijft ten alle tijde staan.
Wat te doen als het schrikhek en/of de rood-witte barriers niet juist staan:
Mocht je een situatie aantreffen waarbij het schrikhek en/of de rood-witte barriers niet zijn terug geplaatst, dan dien je de uitvoerder hierover direct te informeren en vervolgens gezamenlijk af te stemmen wie het schrikhek en/of de rood-witte barriers terug plaatst. Maak hiervan, in overleg met de uitvoerder, aansluitend een GO!-App melding.
Aan de transporteurs zal worden gevraagd om technische maatregelen te nemen op het voertuig, welke de chauffeur en/of machinist waarschuwt of de laadbak omhoog staat en/of de hijsvoorziening is uitgevouwen terwijl er wordt gereden. Als voorbeeld zou dit kunnen zijn signalering (lamp/zoemer) in de cabine of een automatische snelheidsbeperking.
Het is mogelijk dat er een onderbalk of andere hoogtebeperking wordt toegepast die de doorrijdhoogte afbakent om het portaal en/of kunstwerk te beschermen.
Het is mogelijk dat bij portalen, kunstwerken en/of asfaltbakken medewerkers (zogenoemde portaalwachters) kunnen worden ingezet die instructies geven. Deze instructies dienen altijd opgevolgd te worden.
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.